تبلیغات
امام زمان علیه السلام از دیدگاه ادیان - 5. دجال کیست؟
 
 
 
5. دجال کیست؟
 دجال کیست؟


پاسخ: یکى از علایم ظهور آن حضرت که در بعضى روایات از نشانه هاى حتمى شمرده شده، خروج شخصى به نام (دجال) است. وى یک طاغوت پرتزویر وحیله گر است که عده بسیارى را به دنبال خود مى کشد.

ما در اینجا به همان روشى که به معرفى سفیانى پرداختیم، دجال وخصوصیات وویژگیهایش را مورد بررسى قرار مى دهیم. در روایات براى او صفات گوناگون وعجیبى ذکر شده است که با هم مى خوانیم:

حتمى بودن خروج او: امیر المؤمنین (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) نقل مى کند که فرمود: (پیش از قیامت ده امر حتمى واقع مى شود: خروج سفیانى، دجال، دود، دابه الارض، خروج قائم، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسى، فرورفتن در مشرق جزیره العرب، بیرون آمدن آتشى از قعر یمن که مردم را به محشر براند).(1)

نام ونسب او: عده اى گویند که نام دجال صائد بن صید یا ابن صیاد است، وبرخى مخالف راى ایشان را گفته اند. در کتابهاى لغت، دجال، به معنى کذاب است، وفعل آن را به معنى (آب طلا وآب نقره دادن) نوشته اند. دجال را در زبانهاى فرانسه وانگلیسى، (آنتى کریست) نامیده اند که به معنى دشمن وضد مسیح است.(2)

خصوصیات فردى او: حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) مى فرماید: (او چشم راست ندارد، وچشم دیگرش در پیشانى اوست، ومانند ستاره صبح مى درخشد، چیزى در چشم اوست که گویى آمیخته به خون است. وى در یک قحطى سختى مى آید، وبر الاغ سفیدى سوار است.)...(3)

ودر صحیح مسلم در کلام رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) دجال چنین توصیف شده است: (او مردى چاق، سرخ رو، با موى سرمجعد، واعوراست، چشمش همچون دانه انگورى است که بر روى آب قرار گرفته باشد).(4)

عقیده او: امیر المؤمنین (علیه السلام) مى فرماید: (او با صداى بلندى فریاد مى زند که بین مشرق ومغرب، صدایش را جن وانس وشیاطین مى شنوند (به فرض صحت روایت، ممکن است این عمل به وسیله رادیو وتلویزیون صورت بگیرد) ومى گوید: اى دوستان من! به سوى من آیید. من هستم کسى که آفریده است، پس استوار ساخته ومقرر کرده وهدایت نموده است. من پروردگار برتر شما هستم).(5)

مکان خروج: امیر المؤمنین (علیه السلام) مى فرماید: (او از شهرى که آن را اصفهان مى گویند وقریه اى که معروف به (یهودیه) است بیرون مى آید).(6)

مرگ او: رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: (دجال در امت من بیرون مى شود در چهل روز، پس خداوند عیسى بن مریم را مامور مى کند او را طلب مى کند واز بین مى برد).(7)

وامیر المؤمنین (علیه السلام) ضمن یک خطبه طولانى فرمود: (مهدى (علیه السلام) با یارانش از مکه به بیت المقدس مى آیند، ودر آن مکان بین آن حضرت با دجال وارتش او، جنگ واقع مى شود، دجال وارتش او مفتضحانه شکست مى خورند، به طورى که از اول تا آخر آنها به هلاکت مى رسند ودنیا آباد مى شود وحضرت مهدى (علیه السلام) عدالت وقسط را در جهان به پا مى دارد، وطبق روایتى آن حضرت دجال را در کناسه کوفه به دار مى زند).(8)

بعضى از علماء چون شیخ صدوق رحمه الله علیه - با استناد به پاره اى از روایات از جمله روایت امیر المؤمنین (علیه السلام) - معتقدند که غرض وهدف الهى، بر این تعلق گرفته است که دجال زنده باشد وکسى نتواند او را بکشد تا دجال آینده باشد.(9)

محدث قمى (رحمة الله علیه) گوید: در روایت ابو امامه است که رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند: (هر مؤمنى که دجال را ببیند آب دهان خود را بر روى او بیندازد وسوره مبارکه حمد را بخواند، تا سحر آن ملعون دفع شود ودر او اثر نکند. چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه وآشوب نماید، ومیان او ولشگر قائم (علیه السلام) جنگ واقع شود، بالاخره آن ملعون به دست مبارک حضرت حجت (علیه السلام) یا به دست عیسى بن مریم (علیهما السلام) کشته شود).(10)

البته عقیده شیعه بر این است که امام مهدى (علیه السلام) است که دجال را مى کشد، نه عیسى.

با توجه به خصوصیاتى که ذکر شد ودر بعضى موارد با هم اختلاف دارند، بعضى معتقدند: همان گونه که از ریشه لغت (دجال) از یک سو واز منابع حدیث از سوى دیگر استفاده مى شود، دجال منحصر به فرد معینى نیست، بلکه عنوانى است کلى براى افراد پرتزویر وحیله گر که براى کشیدن توده هاى مردم به دنبال خود از هر وسیله اى استفاده مى کنند، چنانکه پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) فرموده است: (هر پیامبرى بعد از نوح قوم خود را از فتنه دجال بر حذر داشت ومن نیز شما را بر حذر مى دارم).(11)

ممکن است که این نظر درست باشد، چون اگر از مفاهیم رمزى وکفایى روایات مورد بحث صرف نظر کنیم، بیشتر آنها از نظر ضوابط سندى، اخبار واحدى مى باشند که چندان معتبر نیستند.





(1) اثبات الهداه، شیخ حر عاملى، ج 7، ص 405.

(2) مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص 972.

(3) همان ماخذ، ص 965.

(4) صحیح بخارى، ج 9، باب 1094، ح 1947.

(5) مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص 965.

(6) همان ماخذ.

(7) صحیح مسلم، با شرح نووى، ج 18، ص 65.

(8) اثبات الهداه، شیخ حر عاملى، ج 7، ص 239.

(9) کمال الدین وتمام النعمه، شیخ صدوق، ص 529.

(10) منتهى الآمال، شیخ عباس قمى، ج 2، ص 336.

(11) صحیح ترمذى، باب ماجاء فى الدجال، ص 42.



نویسنده: علی رضا رجالی تهرانی، یک صد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان علیه السلام، 1374.


[ ]
[ مرتبط با ] : نشانه های ظهور
ن : شهاب
ت : دوشنبه 3 تیر 1392
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
rosariahyle.weebly.com دوشنبه 9 مرداد 1396 03:25 ب.ظ
Hi there, constantly i used to check web site posts here early in the break of
day, since i love to find out more and more.
manicure چهارشنبه 23 فروردین 1396 05:26 ب.ظ
Hi there! This is kind of off topic but I need some guidance
from an established blog. Is it hard to set up your
own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast.
I'm thinking about making my own but I'm not
sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions?
Appreciate it
manicure سه شنبه 22 فروردین 1396 05:49 ق.ظ
I'm really loving the theme/design of your web site.

Do you ever run into any internet browser compatibility issues?
A small number of my blog audience have complained about my site not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox.

Do you have any tips to help fix this problem?
manicure دوشنبه 21 فروردین 1396 09:09 ق.ظ
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article plus the
rest of the website is extremely good.
manicure سه شنبه 15 فروردین 1396 01:29 ق.ظ
It's remarkable designed for me to have a website, which is good in support of my know-how.
thanks admin
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.